Pages Navigation Menu

NLP handler om den måde vi skaber vores egen virkelighed, oplevelser og tanker og om vores relationer til andre mennesker!

Vinterdepression – Er du ramt af vinterdepression?

Op i mod 10% af danskerne lider af vinterdepression. Læs om symptomer på vinterdepression, og hvad du selv kan gøre for at undgå det.

Vinteren og den mørke tid nærmer sig. For mange er denne tid lidt sværere at komme igennem end for de fleste. De rammes nemlig af tilbagevende vinterdepression, som gør den kolde og mørke tid ekstra trist. Selv om der blandt fagfolk stilles spørgsmål ved vinterdepression som klinisk diagnose, så hersker der ikke tvivl om, at rigtigt mange dansker påvirkes af den lange mørke tid. Vi kan alle føle os trætte, sløve og triste i perioder.  Så hvorfor rammes nogle af vinterdepression, og hvilke symptomer bør du holde øje med?

Lys og vinterdepression

Der er ingen tvivl om, at lys påvirker vores humør og sindstilstand. Lys fortæller vores krop, hvornår det er dag, og hvornår det er nat. Fravær af lys kan således forstyrre vores søvn og døgnrytme. Flere biologiske hormoner styres bla. af lys, og det kan have betydning for vores søvnbehov og humør. Mangel på lys kan således give symptomer på depression og træthed.

Symptomer på vinterdepression

Der findes ingen klinisk diagnose på vinterdepression, men oplever du flere eller alle disse symptomer, kan det være tegn på, at du påvirkes af årstiden og mørket.

  • Træthed og søvnproblemer – herunder forstyrret døgnrytme
  •  Øget søvnbehov
  • Energiunderskud
  •  Tristhed og nedtrykt sindsstemning
  • Lettere til irritation
  • Stresssymptomer og tegn på udbrændthed
  • Større appetit – særligt for slik og søde sager
  • Vægtforøgelse
  • Undgår socialt samvær – bliver inde
  • Dårligt humør og lettere til gråd
  • Mindre glæde og lyst – også sexlyst

Tag ansvar

Får du vinterdepression, eller har du symptomer på det, er der flere ting, du kan gøre for at forebygge, at du bliver ramt

  • Kom ud i lyset. Selvom det er koldt, så sørg for at opholde dig nogle timer dagligt ude i lyset, så vidt muligt
  • Har du mulighed for det, kan du rejse en uge eller to til lysere himmelstrøg og få et afbræk for den danske vinter
  • Køb en lysterapi lampe, så du også får lys de mørke aftner
  • Dyrk motion 3-4 gange om ugen. Løb gerne udendørs, selvom det er koldt eller tag en time i fitnesscenter. Er fysikken ikke til det, så gå en lang tur i stedet
  • Gå i seng i ordentlig tid og få en lang nattesøvn og hold en regelmæssig døgnrytme
  • Spis sund og varieret kost og drop de usunde mellemmåltider
  • Vær social. Kom ud blandt andre mennesker og dyrk aktiviteter, der gør dig glad og i godt humør
  • Find et vinterritual som du kan se frem til, så du associere vinteren med noget positivt. En årlig skitur, en familiefest eller lignende

Vi mærker alle et eller flere af disse symptomer fra tid til anden. Det er helt almindeligt. Men er du præget af flere af disse ting igennem en længere periode, bør du opsøge din læge.

Vinteren KAN være lang og mørk, og lider du af vinterdepression, bliver det bestemt ikke bedre. Men vinteren og mørket kommer hvert år, det kan vi ikke ændre. Men du kan tage en beslutning, om ikke at lade den påvirke dit liv negativt i 3-4 måneder hvert år. Det ender nemlig med at blive en rigtig stor del af dit liv, du lader dig styre af, noget du ikke har indflydelse på. Så tag en beslutning, om at i år skal det være anderledes. Nu vil du bestemme dit eget humør – Indrømmet det er lettere sagt end gjort. Men vil du ikke lade dig passivisere af vinterdepression, er det den eneste vej frem.

Giv din stemme!

NLP-Blog 2008-2016, webmaster@nlp-blog.dk, Lynby Hovedgade 54A, 2., 2800 Kongens Lyngby, Danmark, Mobil: +45 31 21 79 44