Pages Navigation Menu

NLP handler om den måde vi skaber vores egen virkelighed, oplevelser og tanker og om vores relationer til andre mennesker!

Tænk dig sund med enkle teknikker

Tænk positivt på dig selv og dit helbred, hvis du vil have et stærkere immunforsvar og opleve mindre smerte og stress. Undersøgelser viser, at du ved at bruge din forestillingsevne effektivt kan lave målelige forbedringer i dit immunforsvar og dermed få lettere ved at holde dig sund og fuld af energi. Se her, hvordan du kan komme i gang med at bruge positiv visualisering i dit eget liv.

Du kan lindre din smert, hvis du tænker positivt. Det gør f.eks. mindre ondt, hvis du ændrer din beskrivelse af en smerte fra brændende til varm eller stikkende til prikkende. Det viser forskning i smertebehandling.

Halsen kradser, jernringen strammer omkring hovedet, og næsen stopper til. Der er ikke meget a tage fejl af: Sensommerforkølelsen er ubarmhjertigt på vej. Men er du bevidst om, hvordan du bruger dine egne psykologiske kræfter, behøver forkølelsen måske slet ikke vare så længe. En del forskning viser, at du ved hjælp af positive tanker og visualisering kan øge dit immunforsvar, så du lettere kan bekæmpe sygdomme. Jo mere du kan aktivere positive følelser og erindringer, jo bedre vil dit immunforsvar virke, og jo sundere og mindre syg vil du være.

Lækkersult giver mere spyt

Vi kender alle mekanismen: Er du sulten og tænker intenst på noget rigtigt lækkert, kan du opleve, at mængden af spyt i munden øges. Der kommer altså en fysisk reaktion på baggrund af ren tankevirksomhed.

Den fysiske effekt af vore tanker skyldes, at den intense sansning, der kommer, når vi visualiserer, aktiverer vores nervesystem, som kommunikerer besked til hjernen om at sætte særlige reaktioner i gang. F.eks. har forskere i forsøg fundet frem til, at nervesystemet kan få immunforsvaret til at ”køre” målbart hurtigere hos personer, der kan visualisere sig frem til en følelse af glæde, mens det bliver langsommere og mindre effektivt, hvis de via visualisering bringer sig tilbage til noget tungt og trist, der ikke har virket positivt på deres liv. Stort set samme effekt er kendt, når det handler om smerte. Følelser kan rent fysiologisk påvirke smerteoplevelsen. Er du trist, står de såkaldte smerteporte mere åben, og der sendes flere smerteimpulser til hjernen, hvis du er glad, eller visualiserer dig til en lykkelig sansemæssig erindring ved f.eks. at genkalde dig en begivenhed, hvor alt føltes rigtigt og godt, og dvæle ved den i længere tid.

Smerter bliver sovende

Det er også muligt at lære teknikker, der kan hjælpe patienter med at håndtere kroniske smerter. Visualisering er meget velegnet, når du vil bruge den kropslige hukommelse. Har du f. eks. meget ondt i en arm, kan du visualisere dig tilbage til den følelse, du har, når din arm sover, fordi du har siddet eller ligget i en ubekvem stilling. Du kan så at sige bruge denne følelse som bedøvelse af armen. Mennesker med fobier og angst kan via visualisering også hjælpe sanseapparatet med at reagere mere hensigtsmæssigt på en skræmmende eller truende situation.

Virker på to måder

Visualisering kan give både direkte og indirekte virkninger. De direkte virkninger er, når du kan påvirke en bestemt proces, der opstår, via visualisering. Det er bland andet påvist i forsøg med mennesker, der lider af psoriasis. De har via visualisering kunnet øge de immunologiske reaktioner i huden og dermed få det bedre.

I det tilfælde kan du altså visualisere dig frem til en direkte effekt på en sygdom. De indirekte virkninger af visualisering kan beskrives som en art kædereaktioner med gavnlige bivirkninger.

Lad os sige, at du via visualisering oplever stor afslapning. Så spænder du også af i kroppen. Det betyder, at den producerer mindre af stresshormonet kortisol. Det styrker indirekte immunforsvaret, fordi vi ved, at for meget kortisol kan hæmme immunforsvaret.

I mange tilfælde vil det naturligvis være bedst at henvende sig til en ekspert, der kan hjælpe dig i gnag med at visualisere på den rigtige måde. Men er du bare blevet nysgerrig på metoden, er det ikke i først omgang nødvendigt at søge professionel hjælp.

Du kan komme langt ved selv at prøve dig frem. De fleste vil opleve, at det bliver nemmere og nemmere at fastholde billederne og koncentrationen, jo mere man øver sig.

I næste artikel får du 3 lette visualiseringsøvelser, du selv kan prøve af, der styrker dig.

Giv din stemme!

NLP-Blog 2008-2016, webmaster@nlp-blog.dk, Lynby Hovedgade 54A, 2., 2800 Kongens Lyngby, Danmark, Mobil: +45 31 21 79 44