Pages Navigation Menu

NLP handler om den måde vi skaber vores egen virkelighed, oplevelser og tanker og om vores relationer til andre mennesker!

10 tips til at tage en svær beslutning

Nogle gange i livet bliver vi konfronteret med beslutninger, der synes næsten umulige at foretage. Uanset om de er den slags beslutninger, vi drømmer om, eller den slags, vi frygter, så har forskning i beslutningsprocessen afdækket en række nyttige strategier for at gøre beslutningen lettere.

1. Gør dit hjemmearbejde. Den første og mest indlysende strategi er at indsamle så mange oplysninger, som du kan, om de muligheder, du har foran dig, og så at lægge det hele frem på en organiseret måde. Selv hvis du vil træffe din beslutning på mavefornemmelser fremfor fakta-baseret, så er det et vigtigt første skridt at indsamle oplysninger og gøre dig klogere på emnet. Mavefornemmelser har tendens til at være mere præcise og nyttige, når de er lavet af eksperter, viser forskning. Så hvis du bliver ekspert på nærværende emne, vil din intuition blive mere pålidelig.

10 tips til at tage en svær beslutning

10 tips til at tage en svær beslutning

2. Tal med folk, der har foretaget lignende valg. Hvis det er muligt, så prøv at tale med en række mennesker, der har taget de forskellige veje, du overvejer – og er villige til at tale ærligt om dem – for at lære om deres erfaringer. Forskning tyder på, at denne tilgang kan hjælpe dig med at lave mere præcise forudsigelser om dine egne reaktioner på potentielle fremtidige begivenheder. Selvfølgelig har mennesker forskellige personligheder, interesser og værdier, så din oplevelse vil sandsynligvis ikke være præcis den samme som andres. Men vi har en tendens til at overvurdere disse forskelle, og som et resultat, undlader vi at stole lige så meget på andres erfaringer, som vi burde.

3. Vær opmærksom på efterrationalisering. Når du søger andres råd, så husk på, at efterrationalisering kan holde folk fra bevidst at anerkende eller åbent indrømme, at de kan have lavet en fejl. Forskning tyder på, at folk har tendens til automatisk at se den valgte vej mere positivt, når de er gået den vej, formentlig som en måde at undgå kognitiv dissonans (mentale konflikter), der kan forekomme, når de føler, at de har gjort noget, der ikke er i overensstemmelse med deres sande holdninger. Efterrationalisering kan også påvirke din beslutning, hvis du allerede har taget et skridt i retning af den ene eller anden beslutning, som for eksempel at have investeret tid eller penge, eller offentliggjort din foreløbige beslutning til andre. Disse handlinger kan skævvride dine holdninger i den retning, du allerede er ved at flytte.

4. Spørg dig selv, hvad du ville vælge, hvis alle andre var ligeglade. Det er forståeligt, at lade dine nærmestes behov og ønsker være en stærk faktor i dine beslutninger. For mange beslutninger, er disse centrale bekymringer, der har stor betydning. Men ofte er vi unødigt påvirket af eksterne faktorer, der er mindre tilbøjelige til betyde noget i det lange løb, som for ekseksempel, hvad der vil give os mest status og prestige, eller hvad “andre folk” vil tænke. Hvis du har mistanke om, at disse typer af faktorer påvirker dig, så prøv at forestille sig et scenarie, hvor ingen andre kender eller bekymrer sig for, hvilken beslutning, du foretager. Denne fremgangsmåde kan hjælpe dig med at identificere iboende mål, det vil sige, mål, der er på linje med, hvad du virkelig ønsker, ikke bare, hvad du tror, du bør gøre.

5. Lad ikke frygten drive dig, men ignorer den heller ikke. Hvis vi tog alle vores beslutninger baseret på frygt, ville vi sandsynligvis aldrig forlade huset. For at skabe det liv, vi ønsker, er vi uundgåeligt nødt til at tage risici, nogle gange store. Men at sige, at man aldrig skal tage beslutninger baseret på frygt er alt for forenklet. Frygt er der for at beskytte os mod fare og skader, og ofte gør den det job godt. Men når det kommer til store livsbeslutninger, bør, det du frygter, afbalanceres med, det du ønsker. Du er nødt til at beslutte, om omkostningerne, kan retfærdiggøres med fordelene. Kun at fokusere på at undgå det, du frygter, i modsætning til at forfølge, hvad du ønsker, er forbundet med et væld af negative resultater, herunder ensomhed og usikkerhed. For at få mere klarhed over en afgørelse, kan du prøve se det i form af, hvad du ønsker, og se, om der ændrer dine følelser omkring det. For eksempel kan du tænke på en beslutning om, hvorvidt at bo i et romantisk forhold med hensyn til, hvad du ønsker i et forhold, og i livet, ikke bare hvad du frygter, og vil undgå (fx at være alene).

6. Kig efter alternativer. Vores naturlige tendens er ofte udelukkende at fokusere på de muligheder, vi allerede har overvejet og forsømmer mulige alternativer. For at modvirke denne tendens, så spørg dig selv, om du virkelig har overvejet alle de muligheder, du har til rådighed. Er der variationer på nogen af dine aktuelle muligheder, der kunne løse nogle af dine bekymringer? Er der helt andre valg værd at undersøge? Hvis du forsøger at beslutte dig mellem to risikable medicinske behandlinger, er det måske værd at få en anden eller tredje valgmulighed på mere sikre alternativer. Eller hvis du forsøger at beslutte dig mellem to potentielle romantiske partnere, er det måske værd at overveje at vælge ingen – hvis du er meget usikker, kan det være et tegn på, at ingen af dem er den rigtige, og der er nogen bedre for dig derude.

7. Hold op med at tænke over det for en stund. Ikke alene kan det drive dig lidt skør, at blive ved med at tænke over en beslutning, men at komme alt for meget ned i detaljerne kan også forstyrre din evne til at få klarhed over, hvad du virkelig ønsker. Forskning tyder på, at distrahere dig selv fra en beslutning for en stund, og derefter kommer tilbage til den med friske øjne kan hjælpe dig med at træffe det rigtige valg (forudsat du er allerede er velinformerede – blot at undgå en beslutning helt, fordi den er for stressende, hjælper sandsynligvis heller ikke).

8. Giv hver mulighed en testkørsel. Forestil dig, at du allerede har taget beslutningen, i den ene eller den anden retning, og gør dig selv afklaret med den for et par dage. Denne strategi giver dig mulighed for at observere, hvordan du føler med afgørelsen, når du er i en række forskellige situationer. Forskning tyder på, at folk har tendens til at træffe beslutninger forskelligt afhængigt af en række midlertidige situationelle faktorer, herunder om de tilfældigvis er i godt eller trist humør. Du skal helst være sikker på, at den beslutning, du foretager, ikke bare er et resultat af en flygtig tilstand af ophidselse, for eksempel.

9. Overvej hvordan du i fremtiden vil have det med din beslutning. Folk har tendens til at undervurdere, hvor meget deres værdier, personlighed, præferencer og fritidsinteresser vil ændre sig over de næste 10 år. Denne illusion om “historiens afslutning”, kan fordreje vores beslutningsproces i retning af, hvad der er bedst for vores nuværende livssituation, snarere end vores fremtidige behov og situation. Selvom det er vanskeligt at forudsige præcist, hvad du i fremtiden vil ønske, kan det hjælpe til, i det mindste at overveje muligheden for, at du måske ønsker noget andet end det, du ønsker lige nu.

10. Accepter, at der aldrig kan være nogen perfekt beslutning. Det kan være særligt stressende at træffe en hård beslutning, når du forestiller dig, at der kun er ét “rigtigt” valg, og du bare er nødt til at regne ud, hvad det er. Men sandheden er ofte, at hver mulighed har gode og dårlige sider, og at uanset hvilken vej du går, er det muligt, at du vil føle en vis grad af sorg, tab, og beklagelse – men det betyder ikke, du har truffet det forkerte valg.

10 tips til at tage en svær beslutning
5 (100%) 1 vote

Ingen kommentarer

Relateret indlæg

  1. Du fortjener at være lykkelig - […] bør gøre din lykke det organiserende princip i dit liv. Sammenlign alle mulige handlinger og beslutninger, du tager mod …

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

NLP-Blog 2008-2016, webmaster@nlp-blog.dk, Lynby Hovedgade 54A, 2., 2800 Kongens Lyngby, Danmark, Mobil: +45 31 21 79 44