Pages Navigation Menu

NLP handler om den måde vi skaber vores egen virkelighed, oplevelser og tanker og om vores relationer til andre mennesker!

Giv slip på dine negative tanker

Når negative tanker rammer din hjerne, er det fristende at kæmpe med dem og forsøge at skubbe en mere positiv tanke derinde. I den daglige virkelige tankegang fungerer det desværre ikke. Dine følelser har et hård greb om disse negative tanker, så du får de bedste resultater, hvis du forestiller dig selv følelsesmæssigt “give slip” på dem. Det at give slip er en tilgang som er anvendt i yoga og meditation til at hjælpe en person med at holde fokus på nuet.

Lad os vende tilbage til vores eksempel fra den sidste artikel om negative tanker, om dine økonomiske problemer. Du er stresset og bekymret over, at din ægtefælle har mistet sit job, og din største bekymring stammer fra dit tab af kontrol. Den konstante strøm af negative tanker i dit sind, har forhindret dig i at foretage nogen form for kreativ problemløsning. Da du nu har identificeret dine bekymringer over ikke at være i kontrol, er du nu i stand til at tage magten ud af din negativitet.

Slip dine tanker og lad dem komme videre

Når du tænker på at komme af med din negativitet, vil du måske starte med at forsøge at skubbe de negative tanker ud af dit sind. Men stop op og overveje en anden tilgang, noget du kan sammenligne med meditation og yoga. Bekæmpelse af noget kræver normalt en masse mere energi end at undgå en kamp i første omgang.

Forestil dig en sherif i en gammel western by, der ser en kendt fredløs roligt slentre gennem hovedgaden. Sheriffen er høflig, men tilskynder bestemt den fredløse til at gå videre ud af byen. Han udviser tillid og forbliver rolig. Det er dig! Anerkend dine negative tanker, mens du roligt fortæller dem, at de skal bevæge sig videre ud af dit sind.

I stedet for at skubbe og mase dine negative tanker ud, skal du anerkende og slippe dem. Og når de kommer tilbage (som de vil, ud af vane), erkend, at de stadig kommer og slip dem igen. Kig dem lige i øjnene ligesom sheriffen og fortælle dem, hvad de skal gøre – bevæge sig videre og af dit sind. Du behøver ikke forsøge at kæmpe dem ud af dit sind, du skal blot lade dem gå på deres vej.

Forstå dine bekymringer og slip negative tanker

Endnu en dag er gået, og din ægtefælle er ikke tættere på at finde et nyt job. Strømmen af negative tanker og stressende følelser indtager som sædvanlig dit sind. Husk, at du ved to ting nu: Dine bekymringer skyldes din manglende kontrol. Og du ved også, hvordan du skal anerkende disse tanker og fortælle dem til at bevæge sig videre ud af dit sind.

“Jeg skulle have styr på dette nu”, og ”vi kommer aldrig ud af dette rod”, har ikke samme effekt længere. Når du ikke hænger fast hver tanke, har de ikke megen indflydelse på dig. De kommer og går igen. Du kan stadig være bekymret for din manglende kontrol, men nu fylder de negative tanker ikke så meget i dit hoved mere.

Ved at give slip i stedet for at bekæmpe negative tanker, åbner dit sind op og bliver mere afslappet. Dette holder også dit sind åbent for at modtage forskellige tanker. Faktisk kan det tage lidt tid for ny, mere positive tanker at slå rod, især hvis du har en mangeårig vane med negativ tænkning. Hav lidt tålmodighed, som du gradvist introducere din hjerne til mere positiv tænkning.

Tid til at ændre dine tanker

I den næste artikel, vil du lære at tage det næste skridt videre mod tankebevidsthed. Ændring af tanker og tankemønstrer, kan være et nyttigt værktøj til at styre de negative tanker, der lammer en person med depression. Det kan hjælpe at dæmme op for negativitet, når nogen er under den tunge vægt af en deprimeret stemning.

Tankebevidsthed og ændring af tankemønstrer, er blot to dele af puslespillet i at løse op for depression og negative tanker. Men de kan være så stærke og kraftfulde, fordi du kan bruge dem når som helst og hvor som helst . En person med aktiv depression kan have brug for hjælp fra en terapeut til at komme i gang, men efter lidt øvelse kan det blive en egentlig personlig vane.

Giv din stemme!

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

NLP-Blog 2008-2016, webmaster@nlp-blog.dk, Lynby Hovedgade 54A, 2., 2800 Kongens Lyngby, Danmark, Mobil: +45 31 21 79 44