Prædikater i NLP
Prædikater beskriver i NLP ord, der er kendetegnet ved bestemte repræsentationssystemer.
Når du lytter til folk tale, kan du prøve at lægge mærke til, hvilke sansebaseret ord de bruger. De såkaldte prædikater. Prædikater er et udtryk for, hvilket repræsentationssystem personen anvender i situationen.
Visuelle prædikater er ord eller udtryk, der antyder at personen tænker i billeder og visualisere situation for sig. Det er blandt andet ord som: Se, billed, perspektiv, afsløre, udkig, mørk, lys, strålende, oplyse osv.
Auditive prædikater er ord, der beskriver anvendelsen af hørelsen. Det kan være ord som: Høre, sige, tale, højt, stille, lytte, bemærke, kommentere, mv.
Kinæstetiske prædikater er ord forbundet med følesansen, for eksempel: mærke, røre, fast, blød, varm, kold, konkret, håndtere osv.
Herudover findes der også olfaktoriske og gustatoriske prædikater, der beskriver anvendelsen af henholdsvis lugte- og smagssansen.
Endeligt er der også digitale prædikater. Det er de “kolde” ord, der ikke har nogen sansebaseret betydning. Det anvendes blandt andet ofte i forretningsverdenen. Eksempler er: evaluere, bearbejde, motivere, mål, resultater, konsekvens mm.
Og hvad kan du så bruge det til? Det er for eksempel et godt værktøj, hvis du ønsker et opnå tillid og bedre kommunikation med andre, at du er stand til at tale “samme sprog”. Det kaldes også matcing i NLP. Prædikater er dog kun ét værktøj du kan anvende til at identificere repræsentationssystemer, og du skal passe på ikke at identificere folk som visuelle eller auditive alene på sproget.
Ingen kommentarer
Relateret indlæg