Pages Navigation Menu

NLP handler om den måde vi skaber vores egen virkelighed, oplevelser og tanker og om vores relationer til andre mennesker!

8 måder at håndtere negative mennesker

Forestil dig dette. Du er i godt humør i dag. Der er noget, du er virkelig glad for, og du beslutter dig for dele din glæde med din ven. Men din ven lytter kun henkastet, mens du deler ud. Hvad værre er, at hun begynder at give sin mening om, hvordan det ikke er noget særligt. Tal om en lyseslukker! Før du ved af det, er dit humør skiftede 180 grader fra en lykkelig tilstand til en af ærgrelse og irritation.

Lyder det bekendt? Dette er en typisk adfærd for kritiske og negative mennesker. Negative mennesker kan være reelle energi-drænere. Uanset hvad du siger, finder de altid en måde at afspore stemningen i samtalen. Du kan ikke engang huske, hvornår de sidste gang gav et kompliment eller en opmuntring. De har en uhyggelig evne til at granske og zoome ind på hver eneste lille problem, der er. Herefter fikserer de på disse spørgsmål og tilbyder uønskede hjælp og meninger om dem. Som om det ikke er nok, topper de af med deres forudsigelser om alle de mulige dårlige ting, der kan ske.

8 måder at håndtere negative mennesker

8 måder at håndtere negative mennesker

Kritiske og negative mennesker er følelsesmæssigt nærig, fordi de er så opsat på finde “fejl”. De synes at have et automatisk filter, som mentalt blokerer, alt hvad der er positivt. Snarere end at give ros, kan de kun kritisere.

8 nyttige måder at håndtere negative mennesker

Naturligvis er kritiske folk ikke de første mennesker, du ville tænke på at hænge ud med. Selvom du kan forsøge at undgå dem, vil du uundgåeligt løbe ind i en eller to af dem i skolen eller på arbejdspladsen. Her er 8 tips til, hvordan du kan håndtere dem:

1. Du må ikke tage det personligt

Oftest siger deres kritik mere om dem selv end om dig. De reagerer på denne måde på grund af visse overbevisninger og rammer, de har om livet. Du tror måske, den kritiske person kun er ud på at ramme dig, men det er mere sandsynligt, at de reagerer på samme måde over for alle andre.

Her er en enkel måde at kontrollere det – Tænk på fælles venner, du har med den kritiske person. Hvis det er muligt at identificere folk af samme status som dig, så prøv at sammenlignelige. Efter dette, så prøv at være til stede næste gang de er sammen og observer, hvordan den kritiske personen interagerer med denne person. Hvordan opfører den kritiske personen sig? Har den negative person samme mønster af kommentarer? Fokuserer personen på de negative ting? Fremstår personen som kritisk? Chancerne er høje for, at det kommer til at være et ja.

2. Se objektivt på kommentarerne – Forstå det underliggende budskab

Nogle gange er negative folk bare misforstået. De kan forsøge at give deres mening, der bliver misfortolket på grund af deres mangel på takt. Til tider, hvirvles det ind i en stor misforståelse. De bliver mærket som fjolser, selvom de virkelig forsøger ikke at være.

Desværre, bliver folk hængt op over “hvordan” kommunikationen sker (de anvendte ord, tonen i kommunikation), snarere end “hvad” der kommunikeres (beskeden). Førstnævnte sikrer budskabet er korrekt, men i sidste ende er det budskab, der betyder noget. Kritiske mennesker kan være bryske, men vi er dem, der vælger at tillægge negativitet til deres ord. Kritiske mennesker kan mangle takt, men det er fordi de mangler bevidsthed om, hvordan deres adfærd påvirker andre. Du kan blive overrasket, men nogle gange er de virkelig bare intetanende om, hvordan de fremstår, indtil de ser sig selv i aktion. Hvis du tager deres bemærkninger negativt, når de ikke har til hensigt at være negative på alle, er det nok den værste måde at bruge din energi.

Se igennem deres ord (og endnu vigtigere, dine fortolkninger af deres ord) og kom ind til det virkelige budskab. Hvad er det, de forsøger at kommunikere? Hvorfor siger de dette? Hvad er deres intentioner? Forsøger de virkelig at være fjolser eller er det en anden hensigt?

Bag deres ord kan ligge store indsigter. Hvis du kan komme forbi “hvordan” og komme ned til “hvad”, får du adgang til værdifulde feedback til forbedringer. To effektive ting sker her:

  • For det første, er du et skridt længere i din rejse mod en mere indsigtsfuld tilværelse, fordi du ikke længere opfører dig på en reaktiv måde.
  • For det andet, er du bogstaveligt talt mere vidende, nu du kender den virkelige hensigt med deres feedback. Dette kan konstruktivt bruges i din rejse for selvstændige forbedringer. Ingen af disse kan ske, hvis du hænger fast i kritik.

Evnen til aktivt at “lytte” hinsides ord er kritisk for os alle til at forbinde og opbygge stærke relationer.

3. Tag det som en kilde til ærlig feedback

Ærlighed kan aldrig undervurderes. Tage deres kritik som en kilde til pålidelig, ærlig feedback, snarere end at se det som uønsket kritik. Med dem ved du i det mindst, at hvad du ser, er hvad du får.

Det er ofte bedre at omgås hudløst ærlige mennesker, end nogen som tilsyneladende virker flinke, men som i virkeligheden er falske. Nogle mennesker foregiver at være søde og støttende overfor dig, når de i virkeligheden ikke er enige og skjuler bare deres betænkeligheder. Vi har alle mødt er par af disse mennesker, hvor venskabet i første omgang starter godt ud, men hvor deres uærlighed senere går op for os og sætter en brat stopper for venskabet. På den anden side, har vi også mødt mennesker, der kan være ubehageligt ærlige, når du først møder dem, men senere viser sig at være ægte perler, fordi de er pålidelige og tro mod deres ord.

4. Overvind din indre uro

Ligesom deres kritik afspejler noget om deres indre tanker, afspejler dit ubehag med deres kritik også noget om dine indre tanker, især hvis du er generet ved det.

Hvis du nogle gange føler dig utilpas ved andres kommentarer, kan du prøve at kigge indad for at forstå, hvorfor du føler på den måde. Chancerne er, du blev utilpas, fordi det har ramt noget ved dine egne forestillinger om dig selv. Det næste skridt er så at undersøge, hvad det er. Dette gælder i øvrigt for alt, hvad vi står over for i livet. Kilder til ubehag bør undersøges som et kompas for vækst.

Spørg dig selv – Hvorfor føler jeg ubehag ved hans / hendes kommentar? Hvorfor er jeg utilfreds med, hvad han / hun lige sagde? Hvad er det ved det, der generer mig?

Bliv ved med at stille spørgsmål og bore ned til roden. Den første omgang svar vil være rettet mod den ydre verden, såsom problemer med den anden person. Men som du bliver ved at bore ned, ændres svarene fra udad-rettet til indad-rettet.

Det betyder, at ubehaget ikke skyldes den anden person; Det er i virkelighed på grund af noget i dig. Det kunne være en vis overbevisning eller en bestemt lignende situation fra fortiden. Det endelige svar skal være et, der hjælper dig med at få komme af med dit ubehag, og hjælper dig med direkte at tage hånd om situationen ved dine egne handlinger, uden at forvente nogen anden skal ændre sig.

5. Lad være med at spørge om andres mening, hvis du ikke kan håndtere svaret

Hvis du ikke kan tage, hvad personen har at sige, så skal du ikke bede om hans / hendes mening. Det omfatter også at spørge om meninger, blot for at tale om emnet. Kritiske mennesker kan lide at sige deres mening, selv når de ikke bliver spurgt, så sørg bare for, at du ikke nævner det foran dem.

Nogle klager over, hvordan deres kritiske venner taler dem ned hele tiden. Alligevel sætter de sig på trods af det af en eller anden grund i den modtagende ende af kritik. På en måde sker det sandsynligvis ubevidst for at få validering og accept, simpelthen fordi det er så svært at få opmuntring fra kritiske mennesker.

Den naturlige reaktion hos kritiske mennesker er imidlertid at kritisere, ikke rose. Så hvis du taler til dem om noget i håb om, de vil reagere i begejstring og opmuntring, så stop med at gøre det. Du har set deres kritiske adfærd i aktion før, så det bør ikke overraske dig, hvis de fortsætter med at uddele kritik til, det du siger. Albert Einstein ville fortælle dig, at gøre det samme igen og igen og forvente forskellige resultater er definitionen af sindssyge, og han har ret. Hvis du stadig insisterer på at sætte dig selv i samme situation, så har du virkelig ingen andre at skyde skylden på andre end dig selv!

6. Frigør dig fra deres kritik

Nogle mennesker kan frivilligt give kritik, selv når du ikke beder om det. Denne kritik kan godt være ude af trit og givet i dårlig smag. En måde du kan reagere, er at gøre gengæld i vrede.

Men da personen vil have masser af angst for at frivilligt at uddele kritik i første omgang, vil din gengældelse sandsynligvis kun invitere flere af disse kommentarer. Dette vil hurtigt blive en ophedet, grim diskussion – der sandsynligvis ikke vil ende godt.

Som de siger om online ”flaming” – “Du skal ikke fodre troldene”. Hvis du ikke kan stoppe dem fra at give udtryk for deres meninger, så har du en mulighed for at ignorere dem. Giv et simpel svar på få sætninger, et, der anerkender modtagelsen af kommentaren, men ikke yderligere engagere dig i diskussionen. Og hvis personen presser på, så bare ignorere ham / hende fuldstændigt. På dette tidspunkt, er det indlysende, at han / hun ønsker at antænde en reaktion i dig. Ved ikke at gøre det, kan du bevare kontrollen over situationen.

Ligesom de kritiske folk er nødt til at tage ansvar for deres kommentarer, er vi nødt til at tage ansvar for at modtage negativitet. Med hver forekomst, er der altid selve begivenheden, og vores opfattelse af begivenheden. Vi kan ikke ændre, hvordan folk ønsker at handle eller sige omkring os, men vi kan ændre, hvordan vi handler på dem. Vi har altid et valg. Hvis du ikke vil acceptere den negativitet, så bare lade være med at acceptere den. Negativiteten er ikke din, hvis du ikke tager i mod den.

7. Vis dem venlighed

Dette kan være et stort spring fremad for nogle. De er formentlig undrende: “Hvorfor skulle jeg være venlige over for dem? De forårsager mig så meget negativt, som det er. De fortjener helt sikkert ikke mig min venlighed!”

“De mennesker, der er de sværeste at elske er dem, der har mest brug for det.”
Det er sandt, er det ikke? Hvis du tænker over det, hvorfor er de kritiske folk så kritiske? Hvorfor er det så svært for dem at være positiv? Hvorfor er de så smålige med deres følelser? Det er fordi, de mangler det selv. Derfor er de ikke i stand til at tilbyde det til andre. Og hvis de er så kritiske overfor andre, er chancerne, de behandler sig selv med det samme, hvis ikke højere, niveau af kritik. De er ikke i stand til at give sig selv den kærlighed, de ønsker.

Behandl dem med venlighed. Vær gavmild med dine følelser overfor dem. Giv dem et kompliment. Giv dem et smil. Sig hej. Hjælp dem på områder, du ved, at de kan drage fordel af din hjælp. Lær dem at kende personligt. Du må ikke vurdere effektiviteten af dine handlinger, ud fra deres første reaktioner.

De kan reagere negativt i første omgang, men det er fordi de er overrumplet af din opførsel. Sandsynligheden er, at de er på vagt, fordi de sjældent er blevet behandlet på denne måde. Bare fortsætte med din venlighed, og snart vil de også reagere med positivitet.

Mens effekterne ikke kan være umiddelbare, og det kan være en lille forbedring i dine øjne, er det i deres univers et enorm skift. Og med tiden, vil dit forhold til den person, udvikle sig til et helt andet.

8. Undgå dem

Når alt andet fejler, undgå dem blot helt. Reducer din kontakt, begræns dine samtaler med dem, hænge ud med andre, eller som en sidste udvej – skær dem helt ud af dit liv. Selv hvis begge af jer er fra det samme team og på den samme arbejdsplads, kan i ikke komme til at arbejde med hinanden 24/7. Brug en kombination af alle 7 tilgange ovenfor på de tidspunkter, i absolut er nødt til at interagere, og styr så bare fri af dem resten af tiden.

Nogle gange kan det bare være, at i ikke er kompatible som venner i denne fase af jeres liv, og at i begge er bedre stillet uden hinanden. Hvis forholdet giver dig kvaler, så gør dig selv og den anden en tjeneste ved at bryde hver til sit.

8 måder at håndtere negative mennesker
5 (100%) 2 votes

Ingen kommentarer

Relateret indlæg

  1. Sådan skaber du effektive rutiner - […] på at bryde eksisterende rutiner: at tage en ferie, droppe negative venskaber, sige sit job op, holde op med …
  2. 8 Ting du skal minde dig selv om når alt går galt - […] positiv, når du er omgivet af negativitet. Smil, når andre forsøger at bringe dig ned. Det er en nem …

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

NLP-Blog 2008-2016, webmaster@nlp-blog.dk, Lynby Hovedgade 54A, 2., 2800 Kongens Lyngby, Danmark, Mobil: +45 31 21 79 44