Pages Navigation Menu

NLP handler om den måde vi skaber vores egen virkelighed, oplevelser og tanker og om vores relationer til andre mennesker!

Mentaltræning

Mentaltræning har længe været udbredt i sportens verden, men du kan bruge mentaltræning til stort set alle mål, du har sat dig.

Stort set alle præstationer i sport, på arbejdet eller i privatlivet starter med din mentale indstilling. Mentaltræning går kort sagt ud på at skabe præstationen i hovedet på dig selv, før du faktisk udfører den.  Det indebærer, at du forbereder dig selv på præstationen, overbeviser dig selv, om det kan lade sig gøre, og træder ind i situationen og oplever den, som om det sker lige nu.

Det første vigtige skridt for at nå et ønsket mål er forberedelse. Vi ved godt, at vi skal forberede en masse praktiske ting, når vi for eksempel skal holde et vigtigt møde eller ud at rejse. Er præsentationen og materialet i orden? Er badebukserne og passet pakket osv. Men tit glemmer vi, at forberedelsen også gælder oppe i hovedet. Få ryddet op i alle unødige ting, der ligger og rumsterer, sørg for at alt er på plads inde i hovedet og vær forberedt på de uforudsete ting, der kan dukke op. Så ved du, hvordan du skal agere i sådan situationer.

Derefter skal du arbejde med dine overbevisninger. Det nytter ikke, at du kaster dig ud i en stor opgave, hvis ikke du tror, du kan klare den. Det er ikke en nem ting at arbejde med overbevisninger. Men du skal først og fremmest tænke positivt, lyt til din indre dialog og vær bevidst om dit kropssprog. Undgå at bruge ordet ”ikke” og bevar en positiv kropsholdning: løft hovedet, ret ryggen skyd brystet frem. På den måde signalerer du ikke bare selvtillid og gå på mod til omverden, men du sender også samme signaler til hjernen.

En ef de mest anvendte teknikker indenfor mentaltræning  er visualisering. Men i virkeligheden gælder det meget mere end visualisering. Du skal ikke bare se situationen for dig, men også lytte, mærke, føle og måske smage og lugte den  for dig. Jo flere sanser og større indlevelse du bruger, des bedre mentalt forbederedt er du. Du forbereder hjernen på situationen, og den vil derfor ikke virke så skræmende og ubekendt for dig.

Mentaltræning kan bruges til alle mål, du sætter dig for. Mange kaster sig ud i opgaver og tænker blot ”at det nok skla gå”. Det gør det måske også, men hvorfor overlade til tilfældigheder, om du klarer de vigtige mål, du har sat dig, hvis du kan forbedre chancerne betydeligt med mentaltræning?

Giv din stemme!

Ingen kommentarer

Relateret indlæg

  1. NLP teknikker - [...] NLP bygger på en lang række af øvelser og teknikker, der er testet og anvendt indenfor en række problemstillinger. …
  2. Silva mind control metoden - [...] mind control metoden er udviklet af Jose Silva og anvendes bredt til mentaltræning og personlig udvikling. Faktisk hævdes metoden …

NLP-Blog 2008-2016, webmaster@nlp-blog.dk, Lynby Hovedgade 54A, 2., 2800 Kongens Lyngby, Danmark, Mobil: +45 31 21 79 44