Pages Navigation Menu

NLP handler om den måde vi skaber vores egen virkelighed, oplevelser og tanker og om vores relationer til andre mennesker!

7 tips til at blive bedre til at håndtere afvisning

Det kan være smertefuldt at håndtere en afvisning, uanset om det sker på arbejdspladsen, i hjemmet, i skolen eller i forhold. Afvisning kommer i mange former, og det kan være fristende at svælge i selvmedlidenhed og fortvivlelse, når du er blevet afvist. Heldigvis er der ting, du kan gøre, som kan hjælpe dig med at håndtere afvisning med værdighed og formål. Alle oplever afvisning – det er, hvordan du vælger at håndterer dem, der afgør, hvordan du har det med dig selv. Afvisning er skræmmende, fordi det minder dig om, at du ikke kan kontrollere folk og omstændigheder. Her er et par ideer til ting, du kan gøre for at overvinde følelsen af afvisning.

1). Vær opmærksom på dine følelser

Afvisning er en form for tab, der skaber følelsen af at miste noget, du troede, du havde. Det kan føles som en direkte overtrædelse af vores forventninger at blive afvist, hvilket er grunden til mange af os føler sig krænket, når vi bliver afvist. Når afvisningen er meget smertefuld eller uventet, kan det være skræmmende og føles som om den verden, du lever i, er usikker og ondsindet. Når tingene ikke går den vej, du forventer, føler du dig ofte knust og magtesløs, især hvis du er meget knyttet til et bestemt resultat.

7 tips til at håndtere afvisning

7 tips til at håndtere afvisning

Du kan erkende dit tab, ved at minde dig selv om, at dine følelser aldrig er uacceptable eller forkerte, men at de heller ikke er helt rigtige. Ligegyldigt hvor ekstreme eller voldsomme dine følelser kan synes, er det vigtigt at give dig selv mulighed for at opleve dem. Vrede, sorg og skuffelse er alle naturlige reaktioner, når det handler om afvisning. Du kan give plads til dine følelser, uanset hvad de er, uden at holde fast på dem. Du kan lade dem komme, og lade dem gå igen.

2). Lær at acceptere

En af de måder mange automatisk reagerer på, når vi oplever afvisning, er med benægtelse. Du kan fortælle dig selv, at dette ikke sker, eller at alt dette er en fejl, der snart vil blive rettet. Benægtelse er en mekanisme for selvforsvar. Du benægter, at noget ubehageligt sker, fordi virkeligheden er for smertefuld. Du kan forsigtigt korrigere dig selv ved at sige, “Det sker, og det er okay. Det betyder ikke, at jeg er et dårligt menneske, eller at jeg har gjort noget forkert”.

3). Tal med nogen, du stoler på

En anden fælles almindelighed, når der handler om afvisning, er at isolere sig og at afskære sig fra at modtage støtte. Dette er en anden måde, at du ubevidst forsøger at beskytte dig selv fra mere smerte. Mange af os sidestiller relationer (at åbne os til andre på arbejde, i kærlighed, familie og venskaber) med den skuffelse, der kan forekomme i disse relationer.

Dette er en falsk forudsætning. At tale med en person, der har vores bedste interesser på hjertet, vil minde os om dette og holde os fra at blive desillusioneret og frygtsomme. Det kan være særligt nyttigt at opsøg en person, der har været igennem en lignende oplevelse med afvisning. En sådan person kan give indsigt og forslag, som du måske ikke har overvejet, og også forsikre dig om, at du ikke er alene.

4). Grib til handling og kom videre

Det er ligegyldigt, hvad du gør, så længe du tager handling og kommer videre. Du kan tage opvasken, betale regninger, rydde op eller blive færdig med at arbejde på en rapport, du har forsømt. Målrettet bevægelse rydder sindet fra den stagnerende energi og negative følelser, der hænger fast, når du er udsat for afvisning. Dette er et perfekt tidspunkt at gøre noget, du har udskudt. Du tænker sikkert: “Hvad nytter det? Jeg vil stadig være elendig, og det vil ikke ændre det faktum, at jeg er blevet dumpet / forbigået til forfremmelse / forbigået til mit ønskestudie”. Du kan vælge at tænke over det på en anden måde. Du kan være knust i en rodet stue, der får dig til at føle dig endnu mere elendig, eller du kan tage konstruktiv handling, der sandsynligvis vil løfte dit humør og selvværd.

Handling har en vidunderlig måde at yngle selvtillid og en følelse af styrke. Du vil føle dig mindre som et offer for dine omstændigheder, når du tager handling i et område, du rent faktisk kan kontrollere. Jo hurtigere du kommer i gang, des bedre vil du føle dig, selvom det kan lyde som tortur at foreslå rengøring, efter hvad der føles som det mest smertefulde break-up i historien. Det er okay at modstå for en stund. Så snart du er klar, kan du give det en chance. Hvis det stadig virker som en uoverstigelig, ubrugelig opgave, kan du lave en aftale med dig selv om at prøve det i femten minutter. Hvis du ønsker at stoppe efter 15 minutter, kan du stoppe. Men du vil som regel finde, at fremdriften i positiv, produktiv energi skabt bare på de 15 minutter er nok til at, du ønsker at fortsætte.

5). Vær god ved dig selv

Et af de bedste tidspunkter at gøre noget rart for dig selv, er, når du er udsat for afvisning. Dette tjener et dobbelt formål: Du kommer til at gøre noget sjovt, og dermed beviser du også over for dig selv, at du er værd indsats og opmærksomhed. Du kan købe dig en særlig gave eller få en massage, manicure eller ny frisure. Planlægning af “mig”-tid bringer også med den gave at have noget at se frem til, hvilket gør vanskelige situationer uendeligt mere tålelig.

6). Vær god mod en anden

Uanset om det er et kæledyr, en slægtning eller en fremmed, er denne strategi særlig effektiv til at håndtere afvisning. Fokus på andres behov for en tid minder dig om, at du ikke er universets centrum, og at dine skuffelser ikke er så ødelæggende og altomfattende, som du gør dem til at være. Måske nogen, du elsker, er syg, begrænset til hjemmet eller hospitalsseng. Du kan spørge, om der er noget du kan hjælpe denne person med, og være taknemmelig for din sundhed og dine evne til at tilbyde hjælp. Det er en fejlsikker kur mod selvmedlidenhed at følelse sig nyttig. Du kan ringe til en ven og spørge, hvordan hun har det, uden at nævne eller klage over dine omstændigheder. Tag hunden på en ekstra lang tur, eller tilbringe tid og kæl med katten – så små, kærlige handlinger centrerer dig, bringer dig stor trøst og minder dig om, at du betyder noget for andre væsener.

7). Bekræft dine succeser

Afvisning kan få dig til at føle, at du har fejlet, og kan endda føre dig til falskt at antage, at du ikke kun har fejlet, men at du er en komplet fiasko. At minde dig selv om specifikke succeser er en fantastisk måde at huske dine aktiver og resultater i en tid, hvor du er fristet til kun at fokusere på det negative. Ved at fokusere på det positive, giver du det magt i dit sind, i dine handlinger og i sidste ende i dine omstændigheder. Dette betyder ikke, at tænke positivt vil sikre, at du aldrig vil opleve skuffelse.

Hvad det betyder, er imidlertid, at dine tanker farve dine erfaringer. Du har magten til at bruge tidligere succeser som bevis for, at fremtidig succes er mulig, og ja, endda sandsynlig.

Afvisning er en bitter pille at sluge. Men dens formål er ikke umotiveret smerter. Hvis du har relationer med andre mennesker, og hvis du jævnligt tager risici, er afvisning uundgåelig. Som enhver erfaring, lærer afvisning en værdifuld lektie, som du simpelthen ikke kan lære på nogen anden måde. Du kan altid vælge at se denne værdi, selvom det kan være svært i starten. Håndtering af afvisning i et område af livet kan lære dig at håndtere det mere yndefuldt ved din næste erfaring med afvisning i et helt andet område. Erfaringer som disse bygger på sig selv. Du kan bruge dine tidligere erfaringer med afvisning til at gøre dine fremtidige erfaringer mindre smertefulde.

7 tips til at blive bedre til at håndtere afvisning
5 (100%) 1 vote

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

NLP-Blog 2008-2016, webmaster@nlp-blog.dk, Lynby Hovedgade 54A, 2., 2800 Kongens Lyngby, Danmark, Mobil: +45 31 21 79 44