Pages Navigation Menu

NLP handler om den måde vi skaber vores egen virkelighed, oplevelser og tanker og om vores relationer til andre mennesker!

10 tips til større glæde i hverdagen

Tilfredshed kan ikke opnås gennem en lønseddel eller et vægttabs produkt. Ægte lykke er en bevidst tankegang, alle må skabe for sig selv. Heldigvis er det nemmere, end du tror at dyrke en følelse af ro og lykke.

Næste gang du føler dig nede, så prøv et af disse enkle, hurtige tips, der løfter dit humør. De virker virkeligt!

1) Tag noget pænt tøj på

Den gamle slidte kliché, “Når du ser godt ud, føler du dig godt”, er faktisk sandt. Hvis du vågner op og ikke føler dig særligt veloplagt uden nogen særlig grund, så kan det hjælpe dig til at gå ud af døren med større selvsikkerhed og mere oplagt, hvis du tager dit favorit outfit på. Plus, mange af de personer, der ser dig på daglig basis vil sikkert bemærke det og lade dig vide, hvor godt du ser ud. Det er svært at være i et dårligt humør, når du modtager komplimenter hele dagen!

2) Stræk ud og træk vejret

Det er noget sandt i den helbredende kraft ved yoga. Men du behøver ikke at være i et træningscenter for at få fordel af” feel-good” effekten af en strækkeøvelse. Alt hvad du skal gøre, er at tage et øjeblik til at strække og trække vejret dybt i mindst fem minutter, når du vil stresse af og have et løft af endorfiner. Du vil føle dig roligere, centreret, og klar til at erobre verden. Det virker absolut!

3) Lav en taknemmeligheds liste

Når du begynder at føle dig overvældet, stresset, og overvundet med følelsen af, at dit liv er helt uretfærdigt, er en nem måde at genvinde perspektiv at lave en liste over alt, hvad du er taknemmelig for. Listen kan omfatte de grundlæggende frihedsrettigheder, småt luksusforbrug, og selvfølgelig, de mennesker, der betyder mest for dig. Det kan lyde som en teatralsk personlig vækst øvelse, men det tvinger dit sind ud af det negative og ind i det positive.

4) Duft til noget lækkert

Det kan føles som en dumt dameblads-trick, men lugtesansen er en kraftfuld måde at fremkalde positive minder og tanker. Når du møder noget, der lugter som din mors madlavning, eller min fars cologne, bliver du straks taget tilbage til, hvordan du følte det som en lille; Glad og ubekymret. En behagelig lugt er nok til at tage dig ud af nuet, og nogle gange er det, alt hvad du har brug for.

5) Forkæl dig selv med en lille flugt

Lejlighedsvis, skal du have blot et minut til dig selv. Når livet bliver overvældende, så træd væk, og luk dit sind ned. Find et sted, du kan gå til for at slappe af et øjeblik. Nogle gange kan det være en powernap i bilen. Andre gange en tom café ned på gaden. Du skal ikke føle, at du skal være til rådighed og tilgængelig for alle hvert minut af dagen. Tillad dig selv tid til at glide væk, slappe af og genoplade. Derefter kan du slå dit udhvilede sind tilbage til dine pligter.

6) Ring til en person, som gør du føler dig tryg ved

Det kan helt sikkert øge dit humør, at tale med en person, som du virkelig føler dig komfortabel med, hvis du føler dig nede. Bare en hurtig peptalk fra en speciel person, du har tillid til, kan dramatisk forbedre enhver situation. Vælg den mest støttende person, du kan tænke på. Det kunne være din mor, en nær ven eller en partner. Omvendt, så sørg for at holde dig væk fra giftige folk, når du føler dig sårbar. Ikke alle er en healer. Vid på forhånd, hvem du kan henvende dig til i en krise.

7) Få lidt sol

Når sollyset rammer din hud, udløser det en produktion af vitamin D. Nogle forskere mener, at en procentdel af befolkningen er afhængig af D-vitamin for at være følelsesmæssigt afbalanceret. Adskillige undersøgelser har vist, at en mangelfuld mængde D -vitamin er direkte relateret til et fald i humør for visse mennesker. Så tag noget solcreme på og fange nogle helbredende stråler for en øjeblikkeligt boost af energi! Hvis det ikke er muligt at tilbringe tid i solen, kan du altid give lysterapi en chance! At sidde under en fuld-spektrum lyskilde bare i en time om dagen har vist sig at lindre symptomer på depression i nogle undersøgelser.

8) Spis en sund snack

Det er ingen hemmelighed, at den mad, du spiser påvirker hvordan du har det. Selvom de fleste mennesker måske hungrer efter junk food, når de mangler energi eller føler sig stresset, kan et sundere alternativ (som en appelsin) gøre, du får det bedre i det lange løb.

P.S. Hvis du bare ikke kan bekæmpe trangen til noget sødt, så vælg et stykke mørk chokolade. Det har højt indhold af magnesium, et mineral, der reducerer angst. Mørk chokolade har også tryptophan, som kan hjælpe med at reducere symptomer på depression.

9) Brug tid med en loden ven

Det frigiver alle former for ”feel-good” hormoner som serotonin, prolaktin og oxytocin , og sænker stresshormonet cortisol, at kæle med et kæledyr . Selv hvis du ikke ejer et kæledyr, kan du altid gå en tur i dit nabolag. Motion + Husdyr = Total lykke.

10) Lyt til din yndlingssang

Træd væk et øjeblik med din iPod eller telefon og sæt din yndlingssang på. Når du har brug for en hurtig måde at afkoble på og stresse lidt af, er det nogle gange det bedste at gå tilbage til det enkle. Det er et stort aktiv, at have en ”go-to” sang, du lytter til, når du har brug for et hurtig skud af energi. Det gør mere for dit sind, end du måske tror, at sætte din yndlingssang på. Det kan stimulere hjernen til at frigive store mængder af dopamin, et kemisk stof, der sender “feel good” -signaler til resten af kroppen og spiller en rolle i både motivation og afhængighed.

Brug et af disse tips, når du brug for en saltvandsindsprøjtning

Du behøver ikke at være et offer for stressende omstændigheder. Disse er ti enkle lykke-tips, kan du bruge næsten overalt, når som helst. Du behøver ikke at bruge en masse penge på en spa dag, eller tage en ferie på stranden for at slappe af. Du har magt til at ændre dit humør, når du vil. Du vil blive overrasket over, hvordan noget så simpelt kan have sådan en dramatisk effekt på dit sind.

Hvad gør du, når du har brug for en hurtig ”pick-me –up”?

10 tips til større glæde i hverdagen
Giv din stemme!

Ingen kommentarer

Relateret indlæg

  1. Du fortjener at være lykkelig - [...] accepter, at du fortjener al den glæde og lykke, du muligt kan opnå gennem din egen [...]

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

NLP-Blog 2008-2016, webmaster@nlp-blog.dk, Lynby Hovedgade 54A, 2., 2800 Kongens Lyngby, Danmark, Mobil: +45 31 21 79 44