Pages Navigation Menu

NLP handler om den måde vi skaber vores egen virkelighed, oplevelser og tanker og om vores relationer til andre mennesker!

Sådan skaber du effektive rutiner

Det er ikke let at ændre dine rutiner. På grund af den selvforstærkende karakter af rutiner, kan det være svært at bryde ud af dem. Her er nogle tips, der kan hjælpe dig med at bryde ud af en dårlig rutine, men du skal først opfylde de 2 forudsætninger:

For det første skal du være bevidst nok til at indse, at din rutine ikke tjener dig så godt som den burde. Det kræver mod at erkende, at dit liv ikke går, som du ønsker, og indrømme, at din rutine ikke tjener dig. Desværre vil de fleste mennesker aldrig kommer til dette punkt af erkendelse i deres liv. De har mere travlt med at se udad og bebrejde verden, end at kigge indad på, hvad de skal gøre / ændre ved sig selv. De har for travlt, de bor i selvfornægtelse og overbeviser sig selv om, at de elsker deres liv, som det er.

For det andet, er du nødt til at ønske at ændre dig selv og din situation. Tro det eller ej, nogle mennesker beklager sig over deres liv, men nægter alligevel at ændre deres handlinger. For eksempel en person, der ønsker at få nye venner, nægter at møde nye mennesker uden for sin eksisterende kreds af venner. Eller nogen, der ønsker at tabe sig, men nægter at ændre sine dårlige spisevaner eller begynde at motionere. Forandring vil aldrig ske for disse mennesker, medmindre de erkender, at de først skal tage ansvar for deres forandring.

Så forudsat at du indser, at din rutine ikke tjener dig, og du ønsker at ændre din rutine til det bedre, hvordan kan du så gøre det? Her får du 5 vigtige skridt mod et vellykket skifte fra ukonstruktive og stagnerende rutiner til mere effektive rutiner:

Trin 1: Identificer svækkende rutiner

Start med at identificere den rutine, der dræner din energi. Hvad får dig til at stagnere i dit liv / mål i øjeblikket?

Disse omfatter ofte at komme for sent, få for meget søvn, ikke overholde deadlines, starte forhold med den forkerte person, give op halvvejs, være fraværende, og mange flere.

Trin 2: Drop svækkende rutiner helt

Den hurtigste og mest direkte måde er at droppe den aktuelle rutine helt. Rutiner er selvforstærkende. Enhver handling fører til et resultat, der tilskynder dig til at fortsætte dine handlinger, som forstærker resultatet. Når du stopper med at køre i denne spiral, vil spiralen langsomt blive svækket. Den vil derfor brydes helt automatisk.

Eksempler på at bryde eksisterende rutiner: at tage en ferie, droppe negative venskaber, sige sit job op, holde op med at spise bestemte typer mad (slik, kager og fast food), flytte osv. Jo længere den aktuelle rutine er stoppet, jo lettere er det at indføre nye bagefter.
At droppe en rutine fuldstændigt kan virke som en drastisk handling. Og det er det. Du behøver ikke at bryde en gammel rutine helt bare for at starte en ny rutine, selvom det er den mest direkte metode, der giver de hurtigste resultater. Det er især tilfældet, hvis (a) din gamle rutine slet ikke tjener dig overhovedet, (b) din gamle rutine har været dybt forankret og er svær at bryde, (c) du ikke har haft nogen succes med at bryde din gamle rutine via andre metoder. Det er grunden til at bryde gamle rutiner, er den foretrukne metode til at skabe nye styrkende forandringer i livet.

Dybt forankrede Rutiner
Det kan være svært at slippe svækkende rutiner, som er dybt forankrede, såsom følelsesmæssig spisning, være i usunde forhold, negative tankemønstre osv. Sådanne mønstre er blevet styrket af mange ubevidste overbevisninger, som vil kræve en dybere bearbejdning for effektivt at kunne håndtere.

Trin 3: Start en ny styrkende rutine

Efter at have ryddet ud i dine gamle rutiner, skal du i gang med at oprette en ny rutine, som støtter dig i dine mål. Hvis du for eksempel har droppet nogle usunde kostvaner, bør du med det samme begynde at arbejde med en ny rutine, hvor du erstatter de dårlige vaner med nye sunde. Det kan for eksempel være, at du sørger for at spise frugt hver dag om morgen, eftermiddagen og aften. Så får du brug for at ændre dine indkøbsrutiner, så du altid har frugt i hjemmet. Så kan du prøve i 30 dage, at spise to stykker frugt om morgen, et til frokost et om eftermiddagen og 2 i løbet af aftenen.

Du vil blive overrasket over, hvor hurtigt din nye aktiviteter bliver rutine, når du oplever, hvordan de fylder dig med energi, hvor du tidligere følte dig drænet. Alt, hvad du skal gøre, er at holde dig til at planlægge den første uge, og de positive fordele ved at gøre det styrker automatisk rutinen den anden uge, og ugen efter, og så videre.

Trin 4: Start ugen – Tag en prøvekørsel

Nu hvor du har skabt dine effektive rutiner, planlæg dem i din kalender. Dette kan være Google Kalender, MS Outlook, Lotus Notes, afhængigt af det system, du bruger.

Tag en prøvekørsel af rutinen i den første uge, og se, hvordan rutinen fungerer. Vurdér dit energiniveau før / efter hver aktivitet. Styrkende aktiviteter er dem, der begejstrer dig og efterlader dig med mere energi; Drænende aktiviteter er dem, der kører dig træt, efter du har udført dem.

Hvis du har valgt den rette blanding af aktiviteter, bør du føle dig mere energisk på trods af, at du har mere travlt end før. Du har brug for mindre søvn, og du er mere opmærksom end normalt. Pludselig vil du opdage, hvor overvurderet søvn egentlig er.

Trin 5: Justering og forbedring

Fjern de aktiviteter, der dræner dig. Tilføj aktiviteter, som styrker dig. Bliv ved med at justere, indtil du identificere den optimale kombination af aktiviteter, der bringer de bedste resultater ud af dig hver uge. Det kræver konstant forbedring. Hvis du kun arbejder med en aktivitet om ugen, risikerer du hurtigt at køre træt i den. Så arbejd gerne med flere aktiviteter ad gangen. På den måde finder du også hurtige ud af, hvilke aktiviteter der dræner dig for energi, og hvilke der øger dit energiniveau.

Hold udkig efter de tidspunkter, hvor du føler dig fyldt med energi og de, hvor du ikke gør. Gennem løbende justeringer af dine aktiviteter, vil du være i stand til at arbejde med dine bedste, mest styrkende rutiner. Dem der understøtter dine mål og drømme.

Sådan skaber du effektive rutiner
Giv din stemme!

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

NLP-Blog 2008-2016, webmaster@nlp-blog.dk, Lynby Hovedgade 54A, 2., 2800 Kongens Lyngby, Danmark, Mobil: +45 31 21 79 44