Pages Navigation Menu

NLP handler om den måde vi skaber vores egen virkelighed, oplevelser og tanker og om vores relationer til andre mennesker!

Få bedre søvn med meditation

Falder du i søvn umiddelbart efter du er gået i seng eller begynder tanker og bekymringer at strømme ind i dit sind og holder din søvn væk?

Når du ligger i sengen om aftenen, er der færre distraktioner, det er stille og mørkt, og derfor er du mere opmærksom på bevægelser af dit indre. Du føler måske, at tankerne forfølger dig, og ikke giver dig et øjebliks hvile, især hvis du oplever nogle problemer i dit liv.

Hvis du ikke lever sundt eller oplever sygdom, vil du måske tænke på dit helbred. Hvis du har problemer på arbejdet, så vil tanker om disse problemer sandsynligvis oversvømme dit sind. Et barn vil have tanker om sine forældre, lærere eller undersøgelser, og en forretningsmand om sit arbejde. Tanker, bekymringer og frygt, der normalt er undertrykt i løbet af dagen kommer til overfladen og fylder sindet.

Hvad ville du være villige til at gøre for at frigøre dig fra disse gnave, rastløse tanker, som forhindrer dig i at falde i søvn? Vil du ikke være glad for at kunne lukke munden på alle de tanker, der dukker op, når du er gået i seng?

Hvis du vil bekæmpe disse tanker og forsøge at stoppe dem med magt, vil de vokse sig stærkere, fordi du giver dem mere opmærksomhed. Hvis du ønsker at slippe af med et træ, der gror i haven og skærer det ned, vil det vokse op igen ret hurtigt, men hvis du holder op med at vande det, vil det gradvist visne. Du er nødt til at behandle dine tanker på samme måde. For at slippe for dem er du nødt til at ignorere dem, hvilket svarer til ikke at vande træet.

Hvordan ignorerer du disse nagende tanker, som følger dig i seng? Her er et par tips, der kan hjælpe dig mod søvnproblemer:

  1. Gå i seng på et rimeligt tidspunkt, ikke for tidligt og ikke for sent.
  2. Læg dig ned på din seng og slap af i din krop.
  3. Vær opmærksom på hver eneste muskel i kroppen fra top til tå i 2-3 minutter. Hvis du oplever spændte muskler, prøv at slap af i dem.
  4. Lad tankerne flyde frit ind i dit sind i omkring et minut.
  5. Betragt disse tanker, som de kommer og vokser.
  6. Fortæl dit sind, at hvis det har nogen vigtige tanker, der kræver opmærksomhed, at du er villig til at diskutere dem i morgen.
  7. Hvis en af de tanker er for vedholdende, skriv det ned, så du kan huske at tænke på det næste dag.
  8. Prøv nu at se på tankerne med mangel på interesse. Manglende interesse er det magiske ord, når det kommer til at kontrollere og dæmpe dine tanker. Lad ikke dine følelser blive vækket og manipuleret af dine tanker.
    Hvis tanker stadig kommer, og det vil de sandsynligvis, er det helt i orden. Du må ikke prøve at bekæmpe dem, prøv i stedet at ignorere dem ved at udvise manglende interesse for dem. En ignoreret tanke vil i sidste ende forsvinde. Bliv ikke irriteret, hvis det ikke lykkedes med det samme. Bliv ved med at prøve og situationen vil blive bedre.
  9. Betragt de tanker, der kommer ind dit sind, som at se en kedelig film, og de vil miste deres magt.
  10. Der er en anden ting, du kan gøre, og det er at praktisere meditation hver dag.

Efter at have øvet meditation i nogen tid, vil det påvirke din søvn. Som et biprodukt af meditation, vil dit sind vænne sig til at være mere afslappet og i ro, og når du går i seng, vil det være meget lettere at ignorere vedvarende og urolige tanker. Faktisk kan du falde i søvn umiddelbart efter at du slukker lyset.

Få bedre søvn med meditation
Giv din stemme!

NLP-Blog 2008-2016, webmaster@nlp-blog.dk, Lynby Hovedgade 54A, 2., 2800 Kongens Lyngby, Danmark, Mobil: +45 31 21 79 44