Pages Navigation Menu

NLP handler om den måde vi skaber vores egen virkelighed, oplevelser og tanker og om vores relationer til andre mennesker!

Ændring af negative tanker

Ændring af negativ tanke er en metode til at reducere mængden af depressive tanker i et menneskes sind. I den første artikel i denne serie har du lært om at blive mere bevidst om dine negative tankemønstre. I næste artikel, lærte du om at give slip på disse negative tanker, når de kommer til dig. Nu vil du lære om det sidste skridt – at erstatte negative tanker med mere realistiske og positive tanker.

Lad os starte med at understrege – hvis du har tanker om selvmord eller skade en anden, så fortælle nogen om det og få professionel hjælp med det samme. Tankebevidsthed og ændring af tankemønstre er ikke nok til at holde dig og andre sikker fra skade i denne slags situationer.

Introduktion af nye positive tanker

Som du anerkender og frigiver de negative tanker om din økonomi (eksemplet fra tidligere artikler), kan du begynde at indføre nye tanker i dit sind. Overvej først nogle af de positive ændringer eller handlinger du og din ægtefælle har taget på grund af det mistet job. Måske er du blevet mere kreativ med dit budget, har sendt en masse ansøgninger ud, eller ændret nogle indkøbsvaner.

Når du slipper en negativ tanke om dine regninger, så fortæl noget nyt til dig selv som, “Jeg føler mig mere i kontrol, fordi vi har skåret ned på nogle af vores regninger”, eller “Vi har fundet måder at bruge vores penge mere fornuftigt og det hjælper”. Brug positive ting, du har lært af denne vanskelige situation til at holde dig opmundret.

Bliv ved med at øve dig i positiv tænkning

Det kan godt være du har svært ved at overbevise dig selv i starten, da du kan være vant til, at dine negative tanker styrer alt. Hvis dine tanker er rimelige og opmuntrende, så fortsæt med at sige dem til dig selv. I stedet for at forudsige katastrofer, vil dine nyere, mere positive tanker nu bane vejen for løsninger, du måske aldrig har overvejet før. Dit problem er blevet en mulighed.

Billeder og lyde kan også være meget indflydelsesrige for nogle folks bevidsthed. Hvis du ved, du reagerer på disse, kan du fremskynde et bestemt billede af dine positive tanker til at give dem vægt – måske en farve, der beroliger, eller en ting, der repræsenterer kontrol eller styrke for dig.

Ord sagt højt kan også have en dybtgående indvirkning på sindet. Undersøgelser har vist, at når du taler højt, hjælper det med til at styrke to former for hukommelse. Du husker ordene fra både at læse dem og høre dem højt.

Skift retningen i dit sind med positive tanker

Lad os tage et sidste kig på eksempelet med økonomiske bekymringer. Du har identificeret din primære bekymring til grund for de negative tanker om dine penge, der var en mangel på kontrol. Når du gør noget, der giver dig følelsen af mere i kontrol, tager du energien ud af dine negative tanker.

Du føler mindre truet af de negative udsagn, du hører i dit sind, fordi dine følelser er beroliget af dine handlinger. “Vi kommer aldrig ud af disse penge problemer” har mindre effekt, når du kommer til jobsamtaler fra de ansøgninger, du sender ud. Og nu er du begyndt at lægge bedre mere opmuntrende tanker ind i dit sind. Og de er begyndt at komme lettere til dig hver dag.

Negative tanker kan stadig komme til dig, men måske ikke så ofte eller med så meget punch. De bliver lettere at udskifte, fordi dine følelser er ved at blive drevet af flere positive tanker. Ligesom negative tanker kan opbygge og styrke hinanden, kan positive tanker gøre det samme. Det tager arbejde og tålmodighed, men at give slip og erstatte tankerne, som de kommer, kan tæmme den rasende flod af negativitet.

Nye tankemønstre er blot et værktøj til at håndtere depression

Ændring af dine tanker kan være blot én af mange måder, du kan styre din depression.  Denne metode er også nyttig, når du har været i bedring, og du føler dig selv glide ind i negativitet igen. Din bevidsthed om dine tanker kan give dig et fingerpeg om mulige tilbagefald i depression, og måske endda hjælpe dig med at komme det i forkøbet.

Ethvert menneske har tidspunkter, hvor de er i en negativ krise for en stund. Målet med denne bevidsthed og udskiftningen af tankemønstre kan ikke helt forhindre negative tanker fra nogensinde at indtage dit sind. Det er bare ikke realistisk. Ideen er at forbedre din evne til at reducere og styre negativitet i dit sind. Dette kan holde din hjerne fra at blive kørt ned, hver gang du er nedtrykt over noget.

Start en god vane: Styring af dine negative tanker

Som du blive fortrolig med denne proces, vil du opdage, at det bliver lettere med tiden. Der er ikke nogen tryllestav til at tage væk stress og problemer i livet. Men du holder nøglen til din livskvalitet, og negativitet behøver ikke at styre dig.

Giv din stemme!

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

NLP-Blog 2008-2016, webmaster@nlp-blog.dk, Lynby Hovedgade 54A, 2., 2800 Kongens Lyngby, Danmark, Mobil: +45 31 21 79 44